Saturday, May 28, 2005

Teori Buduh Aku Tentang Star Wars



Aku baca kat The Star hari ni...eh....? Dah tukar hari la... The Star semalam ada komen pasal Star Wars yang dikaitkan dgn isu politik di US. Aku pun ada teori gak sebenarnya, dan mcm yang aku janjikan dlm blog aku hari tu, aku nak citerkan teori buduh aku ni.

Teori aku berasaskan bahawa George Lucas tu Yahudi (tp mmg dia Yahudi pun kan?). Sbg Yahudi, dia mesti akan jadikan bangsanya istimewa, dan of course, baik. Selain dpd tu, Yahudi juga mestilah powerful tetapi low-profile. Mereka ada pengaruh dlm pentadbiran dan pemerintahan, tapi mereka sendiri tak mentadbir dan memerintah secara langsung. Walaupun demikian, mereka bertindak sbg satu unity, individu yang bergabung membentuk komuniti yang powerful.

Mereka adalah Jedi. (kalau ikut ejaan inggeris pun rasanya sebutan sebenar ialah "ye-dai". Orang jerman menyebut yahudi "yuda").

Siapa yang jahat? Palpatine tu la jahat. Yang pakai selubung tu. Siapa dia? Orang yang asalnya disangka baik dan kengkununnya mementingkan keamanan sejagat. Tp utk menjadi org jahat yg berkuasa, dia perlukan kekuatan yg ada pada yahudi. Jadi dia mesti cari Yahudi yg lemah. Yg boleh dipengaruhi dgn mudah - Anakin. Dan kejahatan Anakin hanya akan sempurna setelah dia jadi Darth Vader - Nazi! Hitler! Hehehehe..... Vader yang menghapuskan sumer Jedi umpama Hitler yang menghapuskan semua Yahudi.

Bila Jedi sumer dah terhapus, dia akan hapuskan seluruh alam pulak.

Tu la teori aku. Buduh ke tak pandai? Aku ngantuk dah ni.......!!!!

Zzzzzz..............

1 comment:

G-string said...

aku rasa lagi buduh aku ni kalo tengok citer tu...ekekekekek...
pape la lampin...sukati ko la labu!