Wednesday, July 13, 2005

Jangan Menipu

Suka ya menipu? Nak lepaskan diri yang dah cornered, maka carilah scapegoat. Siapa yang sudi maka dialah kambingnya. Kambing bersifat apa ya? Tak mandi. Busuk. Tak sekolah. Bodoh. Mengembek dalam nada yang sama walau dalam apa keadaan pun. Sudi jadi kambing? Dah tentu mereka yang tak sekolah saja yang sudi.

Untuk lepaskan sesak pun orang akan menipu. Tipu dokumen. Tipu orang lain. Tipu kerajaan. Tipu penyamun. Orangyang bersekongkol pulak? Kambingkah mereka? Kalau mereka bersekongkol dengan menjadi scapegoat, maka kambinglah. Kalau mereka bersekongkol dengan membantu, apa pulak ya? Kalau perpetrator yang membuat, accomplice la jadinya mereka tu. Subahat. Sama saja status dan standardnya dengan penjenayah tu sendiri.

Yang tak bersekongkol tapi mengetahui penipuan tu berlaku pulak? Haruskah bertindak? Serupa tak dengan seseorang yang nampak bom dipasang pada sebuah keretapi, tetapi tak buat apa-apa pun. Malah dia sendiri pun naik keretapi yang sama.

Mungkin letupan tu akan membunuh semua penumpang tak berdosa yang ada di dalam keretapi. Mungkin serpihan letupannya akan mencedera malah membunuh manusia yang berkampung di pinggir landasan keretapi. Mungkin orang yang tahu kewujudan bom itu tidak dikesali oleh sesiapa akan matinya. Tetapi bagaimana dengan penumpang yang lain? Orang kampung di tepi landasan?

Sanggupkah menghadapi ke semua mereka dan waris-waris mereka di akhirat kelak?

6 comments:

Mr Sam said...

Apa agaknya dalam fikiran orang yang suka menipu ni ekk.. happy ke, rasa bersalah ke....tak malu ke depa menipu.

Mr Sam said...

Kalau artis2 menang award atau buat album depa kata darah dalam badan dia ialah darah seni (penipu la juga, sbb mana ada darah seni ye tak)..Tapi si penipu kalau kena tangkap atau kantol, nak ke depa kata darah dia darah penipu. Keturunan depa memang sejak dulu menipu, dah jadi darah daging.

Lampin said...

hehehehehe...... hehehehehee..... hehehehehe...... nice punch..... hehehehehe.....

Pootz in Boots said...

Tengahari tadi aku lunch lauk rendang kambing.... eh... yang ni bahasa sindiran la... sori sori....

G-string said...

"saya seorang penipu, hobi saya menipu, saya pandai menipu nipu, saya suka tengok orang kena tipu, saya tak kisah orang kena tipu, saya tak kisah menipu nipu, tapi sekarang yg saya tipu dah menipu saya, saya tertipu dengan penipuan yg saya buat...." tipah tertipu bang...tipah tertipu...

LK said...

orang yang suka menipu ni ingat dia menongkat langit. walau apapun tujuan baik macam manapun, menipu tak boleh.matlamat tak menghalalkan cara.kadang2 hairan gak berani menipu tapi untuk meyakinkan siap sebut lillah lagi. tak takut ke? dan bila dah kena tipu hidup2 bagaimana hendak membina keyakinan semula?