Saturday, July 16, 2005

Bertekak

Aku tak suka bertekak. Aku benci sangat! Aku tak kisah orang berdebat. Aku suka dengar orang berdebat, terutamanya dalam majlis tak rasmi. Tapi tolonglah jangan bertekak! tolong... aku rayu sangat...

Apa bezanya ya? Ada bezanya. Bezanya dalam berdebat kita kemukakan hujah, kan? Hujah yang logik. Yang berasas. Yang ilmiah, kan? Aku percaya dalam perdebatan, semua pihak yang berdebat maukan objektif yang sama - resolusi. Betul kan?Tapi bertekak ni lain. Lain sangat. Bertekak ni sekadar melepaskan marah. Berkelahi ya? Berselisih pendapat kan? Keluarkan pendapat ikut rasa semata-mata. Dan objektif masih sama tapi berbeza. Bagaimana ya? Objektif yang sama tapi bercanggahan antara semua pihak yang terlibat. Macam mana tu? Semua pihak nakkan pihak dia yang menang. Itu la objektifnya, kan? Kemenangan untuk pihak masing-masing. Tapi takkan semua pihak boleh menang pada masa yang sama ya? Sampai bila-bila pun takkan ada yang menang, kan?Aku sedih kalau sahabat aku bertekak.... sedih sangat...

2 comments:

G-string said...

sesiapa yg suka bertekak tu ler...

Shaff said...

tekak, tokak, kokak.